Hjem > Din Tannhelse > Tannløsning > Tannløsning - den onde sirkelen

Tannløsning - den onde sirkelen

Et lettblødende tannkjøtt kan være et tidlig tegn på økt risiko for å utvikle en alvorlig periodontitt. Bennedbrytningen som har skjedd mellom bildene til høyre tar vanligvis mange tiår.

Med rett behandling er prognosen god, men det forutsetter at man begynner i god tid: Skulle behandlingen først startet
ved det høyre bildet er prognosen svært dårlig.

Bildet til venstre viser et friskt tannkjøtt. Tanntråden kan føres ned langs tannkronen uten blødning eller smerte. Bildet til høyre viser et betent tannkjøtt. Det er ømt og blør når tanntråden kommer nær tannkjøttet.

En 30-årig pasient som viser tidlige tegn på periodontitt. Røntgenbildet til høyre er samme pasient, 18 år senere. Tennenes feste har nesten gått helt tapt. Sykdommen kunne med stor sannsynlighet vært forhindret med rett behandling i tide.

Langsomt voksende problem
Tanken på at tennene dine kan løsne er formodentlig helt utenkelig, men faktum er at mer enn hver tiende person i Norge rammes av tannløsningssykdommer.

Periodontitt er vanligvis en langsom sykdom. Om du ikke får behandling kan det ta mange år før tannen går tapt. Ofte kommer de alvorlige symptomene først i sluttfasen i form av hevelse, verking og løse tenner.