Hjem > Din Tannhelse > Rotfylling

Rotfylling/ Rotfylle - Oslo
(Frogner - Majorstua - Sinsen - Årvoll)

Det finnes flere årsaker til at pulpa inne i tannen dør, bl.a karies, fyllinger som lekker og tanngnissing.

En betennelse eller infeksjon inne i tannen betyr at pulpa er skadet. Plages du av murrende verking, følsomhet for kulde og varme, hevelse og ømhet kan det være tegn på en skadet pulpa, Det er imidlertid ikke alltid du får symptomer.

En levende pulpa er selvfølgelig å foretrekke, men tannen kan likevel reddes selv om pulpa skulle dø. Løsningen er rotbehandling.

Hvordan foregår rotbehandling?
Rotbehandling innebærer at tannlegen fjerner årsaken til skaden, f.eks karies, om det er mulig. Deretter tas pulpa bort og rotkanalen fylles igjen. Det vanligste fyllingsmaterialet er guttaperka, et gummilignende materiale som klistres fast i kanalen. Til slutt fremstilles en fylling eller en krone som erstatning for den skadde tannkronen.

Behandlingen utføres som oftest med lokalbedøvelse og er smertefri. Om pulpa er død behøves som regel ingen bedøvelse. Det finnes altså ingen grunn til å være engstelig for at behandlingen skal gjøre vondt.

En levende og frisk tann og pulpa.

Se en film om:
Rotbehandling (35k)
Rotbehandling (350k)

En død og infisert pulpa.

Tannen
Tannen består av en krone og en rot. Tennene lenger bak i munnen har to eller tre røtter, mens de fremre tennene vanligvis har en rot.

Tannkronen omgis av et hardt skall - emaljen. Under emaljen finnes det mykere dentinet. Inne i kronen finnes et hulrom som går over til smale kanaler nedover i roten. Her inne finnes pulpa. Hver rotkanal avsluttes med en liten åpning ut mot kjevebenet.

Pulpa er et bløtvev som består av blodkar og nerver. Blodkarene forsyner tannen med næring og hjelper den bl.a annet med å forsvare seg mot infeksjoner.
Tannervene er en liten del av det kompliserte nettverket av nerver i kjever og ansikt som som sørger for at munnen kan brukes bl.a til å spise med.