Hjem > Din Tannhelse > Hull i tennene

Hull i tennene

Hull i tennene forårsakes av tannsykdommen karies. Sykdommen oppstår når munnbakterier danner syrer som gradvis løser opp emaljen og det underliggende dentinet.

Tannen består av et meget holdbart lag emalje. Under emaljen finnes det mykere dentinet. Lengst inne er pulpa som består av nerver og blodkar.

Når du spiser noe som inneholder sukker eller andre karbohydrater reagerer visse bakterier som finnes i munnen med å danne syrer. Disse syrene etser på tannen. Får bakteriene  ligge i fred nær tennene og stadig slippe ut syre, fjernes kalken i tannen og det dannes et hull.

Et kariesangrep som går inn til pulpa fører til at pulpa dør. Da kan bakteriene fortsette gjennom rotkanalene og ut mot kjevebenet. Ofte får du tannverk, men ikke alltid. En rotbehandling kan fjerne en bakterieinfeksjon.

Les mer om hvordan du reduserer risikoen for hull >>

En frisk pulpa...

...og en død pulpa.

Se en film om:
Karies (35k)
Karies (350k)

Friske tenner, frisk kropp
Munnen er en del av kroppen. Ny forskning har vist at bakterier fra ødelagte tenner kan forårsake problemer også i andre deler av kroppen og regnes i dag som mulige risikofaktorer ved bl.a revmatiske sykdommer, diabetes og hjerte- og karsykdommer. Det er derfor mange grunner til å ha en frisk munn.

De fleste sykdommer reduserer kroppens mostandskraft mot mikroorganismer, også mot munnbakterier. Er man syk er det derfor ekstra viktig å ha en god munnhygiene.