Hjem > Din Tannhelse > Vanlige Problemer > Tannluker

Tannluker - Oslo

Dagens moderne materialer og behandlinger kan hjelpe de fleste til å få tilbake utseende og funksjon til tross for at det mangler tenner.

Det finnes flere årsaker til tannluker. En tann kan ha gått tapt, kanskje i forbindelse med en ulykke. Det kan også dreie seg om en skade i festet som har ført til at tannlegen har måttet fjerne tannen. En del mennesker har til og med aldri hatt den manglende tannen - man kan nemlig bli født uten et eller flere tannanlegg.

Om pasienten ikke plages av mellomrommet og om risikoen for ubalanse er liten, behøver ikke tannluken å behandles. Det vanligste er imidlertid å gjøre noe med luken.

Tannlegen kan hjelpe deg til å få tilbake en fulltallig tannrekke f.eks om du har vært utsatt for en ulykke.

32 i fullt oppsett
Normalt har vi mennesker 32 tenner. I blant hender det at man mangler et tannanlegg og derfor får færre.

Det finnes også de som får fler, men det er sjeldent. Når dette skjer sitter de ekstra tennene som oftest lengst bak i ganen.Først og fremst dreier det som en slags "tellefeil" av kroppen, men det kan også være forbundet med visse sjeldne
sykdommer.

Hos barn kan det være en blanding av melketenner og permanente tenner i en periode.